یازده نشانه ی مهد کودک خوب

١ – كودكان بيشتر مهد خود را به بازى و يا تجربه با وسايل مختلف

و يا ، با ديگر كودكان ميگذرانند .آن ها هيچ گاه در كلاس بدون هدف نيستند و از آنها انتظار نداريم ساعت ها آرام و ساكت در جاى خود بنشينند..

 

 

٢- كودكان در طول روز به فعاليت هاى مختلف دسترسى داشته و ميتوانند به أنواع لگو ها  ،كتاب هاى تصويرى ،وسايل مربوط به رنگ اميزى و نقاشى  و ديگر وسايل هنرى ،أنواع پازل ها ،أنواع دومينو ها ،دسترسى داشته باشند .توجه داشته با.شيد همه كودكان نبايد در يك زمان به انجام يك فعاليت خاص بپردازند .

 

٣- مربيان در طول روز در دفعات مختلف  با تك تك كودكان در گروه هاى كوچك  و همه كودكان ،، به كار مى پردازند .آنها  تمام وقت خود را با همه گروه نمى گذرانند .

 

٤- اتاق مهد كودك به وسيله نقاشى و كارهاى هنرى بچه ها و حتى قصه هايي كه بچه ها گفته اند و مربى با همان گفتار  كودكانه نوشته است،تزيين ميشود .

 

٥- كودكان در طول روز و در جريان برنامه هاى روزانه به يادگيرى مفاهيم مهم رياضيات پيش از دبستان و مقدمات شروع خواندن و نوشتن مى پردازند . امكان برخورد با گياهان و برخى از حيوانات و تجربه هاى معنى دار مانند پختن غذا و آماده سازى تغذيه بين روز ،امكان اين گونه يادگيرى ها را فراهم ميكند .

 

٦- كودكان روى  طرحهاى مختلف به كار پرداخته و براى زمان طولانى (حد اقل يك ساعت ) سعى در كشف نكات مختلف ميكنند و كتاب هاى آموزشى  مناسب گروه سنى آنها  استفاده ميشود .

 

٧- كودكان هر روز امكان بازى درمحيط خارج از كلاس را پيدا ميكنند. بازى  هاى محيط بيرون از كلاس هرگز فداى آموزش هاى كلاسى نميشود .

 

٨- مربيان در طول روز براى كودكان به صورت انفرادى و يا گروهى كتاب آموزشى يا داستان ميخوانند .اين كار فقط در زمان مخصوص قصه گويى انجام نميشود .

 

٩- برنامه كلاس براى كودكانى كه جلوتر از كلاس و همچنين كودكانى كه همراه كلاس و عقب تَر از آن مى باشند ،آماده مى شود .

مربيان به زمينه ها و تجربه هاى قبلى كودكان  و همچنين تفاوت آنان در يادگيرى توجه كافى دارند .

 

١٠-كودكان و والدين آنها براى رفتن به مدرسه روز شمارى مى كنند. والدين بايد از بودن فرزند خود در مهد كودك إظهار رضايت كرده و كودكان هم نبايند از رفتن به مهد كودك إظهار نارضايتى كنند .

 

١١-كارها و فعاليت  كودكان ( كاردستى، كلاژ ، چاپ و غيره ) بايد با يكديگر فرق داشته باشد و از خلاقيت ذهنى آنها إيجاد شود و كودك  وادار به تفكر و إيجاد خلاقيت شود .

 

 

مديريت مركز پيش دبستانى و مهد كودك ايمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.